2015.07.22. Még mindig Biskek, Kirgizisztán,

Gondoltam felteszek néhány dolgot a blogra, amelyeket időközben írogattam, de mindig vártam, hogy majd indulás előtt teszem közzé. Hát már nem várok tovább. Közzéteszem mindazt amit eddig tapasztaltam, és legfeljebb később még írok hozzá.

Már Biskekben vagyok Június 22-e óta. A város egy régi Szovjet város a sok közül. Rengeteg lakóteleppel és sok zöld övezettel. A várost ennyi idő alatt nagyjából kiismertem, úgyhogy a napjaim nagy részét a hostelben töltöm. Időnként részt veszek egy-egy programon, főleg olyanokon, amelyek nem kerülnek sokba. Ugyanis Kirgizisztán nem olyan olcsó, mint azt gondolnánk. Étteremben enni olcsóbb, mint Magyarországon, talán a taxik is olcsóbbak valamelyest, de, ha boltban vásárolok, azt Kb. annyiból úszom meg, mint otthon, vagy drágább. Uszoda belépő, mozi, hasonló árban van, mint otthon. Cigaretta, alkohol, üzemanyag ezek lényegesen olcsóbbak mint Magyarországon. A hőmérséklet napközben nem ritka, ha eléri a 40 C fokot, néhány napon keresztül 42 C fok volt a városban, úgyhogy ez nem a leg ideálisabb hőmérséklet a városnézésre.

Az emberek gondolkodás módja teljesen más, mint a mienk. Amikor azt mondják, hogy visszahívnak, valószínűleg, nem fog megtörténni. Nem tenném rá a nyakamat. Azonban, ha ezen felmérgesedünk, csak rontjuk a helyzetet. Az emberek számunkra elég kellemetlen kérdésekkel tudnak előállni, mint mennyibe kerülnek bizonyos dolgaink, házasság, gyerek, és igazából elég intim kérdéseket is feltesznek, ha már egy kicsit több időt töltetek velük. Mennyi pénzt adsz a feleségednek stb. Nem is értik, hogy az esetemben jelenleg a feleségem keresi a pénzt. Ezt nem is tudják értelmezni.

Természetesen voltak pozitív élményeim is. Behuppantam egy taxiba, hogy a motorszerelőtől a hostelbe jussak és beszélgettem a taxissal. Amikor megérkeztünk nem fogadott el pénzt, mondván, hogy motoros turista vagyok, aki bajban van Biskekben, és ezzel tud segíteni. Megható volt.

Képzeljétek megtudtam, hogy Kirgizisztánban három féle képpen házasodnak. Aki már tudta, annak, bocs. Az egyik, a számunkra is teljesen normális mód, hogy fiú-lány megismeri egymást, megszereti, (vagy a srácnak van elég pénze (ha-ha)) majd összeházasodnak. A másik módja a házasságnak, amikor a gyerekeket még gyermekkorukban a szülők adják össze, és nincs mellébeszélés. (Fiam, az a Juliska dógos asszony az köll neked. Én má csak tudom, mondja az apa a fiának.). A harmadik házasság számomra a leg érdekesebb. A fiú felcseperedik, elkezdenek dolgozni a hormonok és mivel Ő a fiú, azt csinál, amit akar, úgyhogy szó szerint elrabolja az általa kiszemelt lányt, akár tetszik a lánynak a dolog, akár nem. Hazaviszi, és a Korán tanításai szerint feleségül veszi. A lány innentől az ő „tulajdona” Ez számomra felfoghatatlan. Mint a régi hódító háborúkban, a férfiakat lemészárolták, a nőket szex rabszolgává kényszerítették. Viszont az állam mai törvényei ezt a fajta házasságot 7 év letöltendővel díjazzák a férfi számára. Azonban kisebb távoli településeken ez annyira elfogadott, hogy még ennek ellenére is gyakorolják, és törvény ide, törvény oda, nem történik semmi, ugyanis nincs feljelentés.

Addig is élvezem a pihenést és a különböző kisebb motor nélküli felfedezéseket, kalandokat.

Az egyik nap, elmentem siklóernyőzni. Mindössze 15 USD-be került, de természetesen annyit kapsz, amennyit fizetsz. Kb. 250-300m magas dombról rugaszkodtunk el és sajnos az én repülésem termik hiányában nem tartott tovább, mint 15 perc, de az utánam jövőknek nagyobb szerencséjük volt, ugyanis volt, aki több mint fél órán át a levegőben volt. A siklóernyőzést nagyon élveztem. Csodálatos kilátás tárult elénk. Kimondottan élveztem. Az utolsó landolásnál, megállt egy autó, majd szörnyű veszekedés tört ki a sofőr és a siklóernyős között. Ugyanis a landolás helyszíne a sofőr földje volt növényekkel tele ültetve. Természetesen nem volt boldog, hogy a növényeit letapossuk. Igaza volt. Nem is értettem, hogy a siklóernyős miért vitatkozik. Azt természetesen nem értettem pontosan, hogy mit mondtak egymásnak, de a hangulat nem volt baráti. Mindenesetre a tulaj elkérte a siklóernyős adatait, majd elment.

Egy másik napon, menekülve a hőségtől, elmentem egy uszodába. Az uszoda egyszerű volt, de tiszta. A belépőért Kb. 2300 Ft-ot kértek, úgyhogy ez sem volt túl olcsónak mondható. Egész nap úsztam és napoztam. Nagyon jó volt megmozgatni az izmaimat a sok semmittevést követően.

A várost déli oldalról havas hegycsúcsok övezik. Szóval egy pár nappal korábban úgy döntöttünk egy Ír lánnyal, hogy elmegyünk túrázni. Kb. 1000-1500 m-es szintet küzdöttünk le. A túra útvonala káprázatos szépségű völgyeken vezetett, de a szintkülönbségből adódóan, nagyon meredek volt. A hely neve: Ala Archa. Az 1970-es évekig, csak hegymászók jártak arra. Fenn, az egyik fennsíkon található egy temető, ahol az itt elhunyt hegymászókat temették. Az ösvény keresztez néhány patakot, ahol zerge módjára kell az egyik kőről a másikra ugrálva átjutni a túlsó oldalra és némelyiken csak átgázolni. Majd elérkeztünk egy mesebeli vízeséshez. A víz szerintem olyan 30 m magasból zúdul alá hatalmas robajjal. A levegő hőmérséklete ebben a magasságban elég hűvös, úgyhogy amikor megálltunk, rögtön éreztük a hűvös szellőt. Éjszaka fagypont közeli a hőmérséklet. Lefelé menet nehezebb, mint a felfelé haladás. Az ösvény meredeksége és a csúszósság miatt, néha fenéken közlekedtünk, ugyanis egyikőnk sem szeretett volna megsérülni. A lábaink remegtek a fáradtságtól. Mindketten örültünk, amikor végre leértünk az aljára és legalább vízszintes úton folytathattuk az utunkat.

Amíg vártam a hostelben, lévő turisták egy részével elmentünk egy Kirgiz Nemzeti Lovasbemutatóra, csak, hogy múlassuk az időt. Egy kisbuszt béreltünk ki egész napra, így az ár személyenként 20 USD-ből megállt. A lovasbemutatón különböző versenyszámok voltak. Volt, hogy zsebkendőbe csomagolt aprópénzt kellett a lovasoknak felvenni a földről vágtázás közben, majd birkózásszerű küzdelemben vettek részt, de természetesen lóháton. Ez annyit jelentett, hogy a lovasok megpróbálták egymást letaszítani, vagy lehúzni a lóról. Érdekes volt látni, hogy a lovak is próbáltak segíteni a lovasaiknak. Taszigálták egymást, majd volt egy olyan szám is, amikor egy fiúnak kellett lóháton elkapni egy lányt. Ha sikerült, akkor megcsókolhatta a lányt, majd jött a visszavágó, amikor a lánynak kellett elkapnia a fiút. Ha sikerült neki, akkor az, szégyen volt a fiú számára és a lány a pálcájával megverhette a fiút. Volt, amikor a csapat kettő részre oszlott, két csapatot alkottak és egy birkabőrbe csomagolt valamit kellett egymás kapujába beledobni. Ez hatalmas rugby-játékhoz lenne hasonlítható, lóháton játszva. Nagy élmény volt, persze biztosan vannak olyanok, akik majd a videót látva azt mondják, hogy ez nem nagy szám, de én élveztem. Nem fogjátok elhinni, de erről nincsenek fotóim, csak videóm. A videó kamera kártyájáról azt hittem, hogy mindent átmásoltam a komputerre, de mint kiderült, a fényképeket nem (ugyanis lehet állóképeket is készíteni vele). Majd, mint aki jól végezte dolgát, formattáltam a kártyát, hogy legyen hely a következő felvételekhez. Szóval erről nem tudok képeket mutatni, viszont a videóhoz lesz alapanyagom.

Ma volt egy kisebb autós szlalom verseny a városban. Roma felhívott és mondta, hogy csatlakozzak hozzájuk és megnézzük. A barátai is versenyeztek. Gondolom a rendezőknek nem lehetett nagy élmény 40 C fokban egész nap irányítani és felügyelni a versenyt. A nézőknek, akik jöttünk, mentünk, élvezetes volt. Az egész egy viszonylag kis területen volt megrendezve, így a pálya minden szegletét jól be lehetett látni.

Este Roma-val elmentünk vacsorázni annak örömére, hogy beindult a motorom. Igen, jól hallottátok. Beindult. Akkor még nem tudtam, hogy másnap csak 5-6 Km-t tudok vele menni, de akkor még felhőtlenül boldog voltam. Kiváló délután és este volt.

Majd elfelejtettem. Lehet, hogy felfedeznek, mint színész tehetséget. Persze ez csak vicc, azonban tényleg szerepelek egy kisfilmben. Az egyik Orosz televízió megkereste a hostelt, hogy mivel készítenek egy reklámfilmet Kirgizisztánról, a film egy részét szeretnék a hostelben forgatni. Mivel már jól összebarátkoztam a hostel személyzetével, megkértek, hogy szerepeljek a filmben és én legyek a turista, akinek a tapasztalatain keresztül bemutatják Kirgizisztánt, illetve abból azt, hogy a turisták mit tapasztalnak az országban. Igazából többnyire arra voltak kíváncsiak, hogy Kirgizisztánban az árak hogyan viszonyulnak más országokéhoz. Szóval forgattunk a hostelben, majd kimentünk a városba és ott folytattuk. Természetesen mindig mondták, hogy mikor mit csináljak. Az egész nem tartott tovább, mint 2 óra. Ebben volt taxizás, gyorsétteremben vásárlás, interjúk, sétálás stb. Hölgy megígérte, hogy ha elkészül a film, akkor az elérhetőségi linket elküldi e-mailben. A tervem az, hogy az otthon készítendő filmemben felhasználom ennek egy részét.  http://mir24.tv/news/society/12919724 Szerintem jó lesz.

Kép 001-1

Ő Roma a szerelő / His Roma, my bike

Csak azért fotóztam, hogy ne felejtsem el milyen olajat kell vennem az útra / The only reason I took this photo, so I wouldn't forget what type of oil I should buy for the road.

Csak azért fotóztam, hogy ne felejtsem el milyen olajat kell vennem az útra / The only reason I took this photo, so I wouldn’t forget what type of oil I should buy for the road.

Kép 006-1

Ő Roma a szerelő / He is Roma my bike mechanic

Kőszáli kecskék / Mountain goats

Panoráma kép / Panoramic view

Naplemente / Sunset

Gleccser / Glacier

DSC_4233-1 DSC_4124-1 DSC_4108-1

Lets fly !!!

Készülődés a nagy ugrásra / Getting ready for jump

Gitározás és kumisz / Playing the gitar and drinking Kumis

Kirgiz jurták a hegyekben / Jurts in the mountains

Kirgiz család a hegyekben / Kyrgyz family up in the mountains

Kirgiz gyerekek örülnek / Kyrgyz kids are happy and dancing

Befagyott tó a hegyekben / Lake still frozen up in the mountain

DSC_4347-1 DSC_4343-1

A vízesés mellett haladtunk el / we walked by this waerfall

DSC_4337-1 DSC_4336-1

A sukár csávó azaz én

DSC_4325-1 DSC_4321-1

1-2 C fokos víz, amelyet szerencsére csak gyalogosan kellett keresztezni / The 1-2 C degrees creek, that we had to cross, luckily only on foot and not with my bike

A meredek túraútvonal / The steep hiking track

Mormota, nagyon aranyos jószág / Mormot, really funny little anymals

DSC_4304-1 DSC_4302-1 DSC_4301-1 DSC_4300-1 DSC_4298-1

Ala Archa

DSC_4295-1 DSC_4294-1

Túratársam Shanade / My hiking partner Shanade

I thought I will post some of the things that I have been writing in the main time, but I wanted to post them only just before I left Bishkek. Well I’m not waiting any longer. I post now whatever I experienced and did during my stay in Bishkek and maybe I will extend it later.

I’m enjoying myself in Bishkek since 22nd of June. This is one of a dozen old Soviet cities, with lots of apartment complexes and green parks. I have got to know the city by now, so most of the time I spend my days in the hostel. Sometimes I participate in some local programs for tourists, mostly on the ones that are not too expensive. Actually Kyrgyzstan is not as cheap as you might think. To eat out in restaurants, is cheaper than Hungary and maybe the taxis are slightly cheaper as well. However if I shop I a grocery store the prices are similar to the Hungarian ones. Entrance fee to a swimming pool, Movie Theater is the same as at home. Cigarette, alcohol, fuel are considerable cheaper that in any European country.

The temperature in the city reaches 40 C degrees and for a few days it reached the 42 C. It is not the best time to explore the city of Bishkek.

The way people are thinking here is considerably different. When they say they will call or do something for sure, do not take it for granted. They most probably will not do that. If you get upset it just makes things worse. But I had positive experience as well. E.g. I jumped in a taxi to take me back to my hostel and the guy was just chatting with me. At the end of my journey he said he does not take any money from me. I’m a tourist and I have a problem in Bishkek, he things he should help me.

In the main time I found out that in Kyrgyzstan three types of marriages are in common. If you knew about this, just skip this paragraph. The first one is the one we, westerners think it is normal, so the guy and the girl get to know each other, fall in love (or the guy has enough money (ha-ha)) and get married. The second one is when it is decided by the parents that who’s the kid should marry, when they grow up and there is no further discussion about the deal. (Son, that girl works a lot, and will take good care of you and her parents have many cows. That is gonna be the best wife for you. Says the father to his son. End of discussion). The third one was the most interesting for me. The little boy grows up, the hormones start working and since he is the boy, so he can do whatever he wants. So if he likes a girl he just kidnaps her, whether she likes it or not. He takes her home and they get married according to chapters of the Koran. From this point he is kind of the owner of the girl. It is just like in the good old days when the conquistadors killed all men and used the women as sex slaves. According to the laws of Kyrgyzstan this is honored by 7 years in prison for the boys. Even in spite of this law it still happens in small remote villages and whether the law is in effect or not, nobody reports it, therefore nothing will happen.

Until then, I’m enjoying my rest here in Kyrgyzstan and I explore the area and do some adventures without the bike.

One day I went for paragliding. It cost only 15 USD. You will get as much you pay. We could jump off a 250-300 m high cliff and unfortunately during my flight due to the lack of thermos my flight only lasted about 15 minutes or so. The people coming after me were luckier; they could stay up in the air for more than half an hour. I really enjoyed my flight with an exceptional view of the country. It was great. At the last landing a car stopped and a very serious verbal fight started between the driver and the pilot. The driver of the car owned the land where we landed. The land was an agricultural land and by landing on that the crop was treaded down. Actually I didn’t even understand why the pilot argued with the owner, since the owner was right. He didn’t approve anyone to tread down his crop. The mood wasn’t really the best. He got the pilots name and contact details and he left.

On another day, just to escape from the heat in the city, I went to a swimming pool. The pool was clean. The ticket cost 2.300 HUF, so I could not say it was cheap. I was swimming and getting sun tent all day. It was great to get my muscles working again after so many days of doing nothing.

The city is surrounded by huge, snow peaked mountains on the south side. So together with an Irish girl, we decided to go hiking. The elevation was about 1000-1500m from where we started. The track took us through magnificent valleys, but due to the elevation it was exceptionally steep. The name of the place is Ala Archa. Until the 70s the area was only open for alpinists. On one of the plateau there is a cemetery for alpinists who died here during their expedition. The track takes you through a few creek crossings, where like mountain goats we had to jump from one rock to another one to get on the other side. We arrived to a waterfall, which was just amazing. The water drops from about 30m height with an enormous blaster. The temperature in this height is fairly chilly and At night time it is close to freezing point. Going down from the hill was much more difficult than going up. Due to the steepness and slipperiness of the track, sometimes we were going down on out butt to not to get injured.

Our feet were shaking from being so tired. Both of us were really happy when we reached the bottom and finally we could walk on flat land.

Until I was waiting in the hostel with some of the tourists we went to a Kyrgyz National Horse Festival so we would spend some time outside. A small minivan was rented for the whole day, so the costs were brought down to about 20 USD/person.

There were several different games played on that day. One of the competition was, that a coin was placed in a handkerchief and placed on the ground. The horsemen had to pick it up during galloping. Then there was a horse wrestling, which is actually people are wrestling on horseback. Each of them on their own horse and were trying to push or pull each other from the horse. Actually it was interesting how the horses were trying to help their horsemen. The horses were pushing each other as well. Then there was a game when a boy had to catch a girl on horseback. If he succeeded, he could kiss her. Then the girl had to catch the boy. Now if she is succeeded, it was a shame for the boy and the girl had the right to punish him with her stick. Then there was a time when the participants formed two groups and like an American Rugby game they had to through a sheep carcass into the other party’s gate. It was a great enjoyment. Maybe some people would think that this is not big deal, but I did enjoy the games. You are not going to believe it, but I do not have any photographs of this day. I might be able to ask some of the Danish guys to send me some through the net, but it is not sure. I copied everything from the memory card of my video camera to a hard drive and I thought the job is done, I can format the memory card for future use. I thought everything was copied, but due to different format, my computer didn’t recognize the pictures, only the video. So, just by formatting, I deleted everything. I have the video material which will be used in my final video, but no photographs. Well if this would be my biggest problem, I would be the happiest guy in the world. Sh’t happens!!!!

On one day there was a car slalom racing in town. The mechanic called me and asked me if I want to join them and watch it. I was more than happy to go with him and with his girlfriend. Some of his friends were racing as well. I think the staff working there didn’t really enjoy it that much, since it was 40C degrees all day long. It was hot standing on the sun all day long. The area where the racing was going on was fairly small, so we could see every corner. In the evening we went with Roma for diner and we celebrated that my bike was running. Yes, you heard it right. My bike was up and running. I didn’t know at that time that the next day I will only be able to ride it about 5-6 Kms, but at that time, I was happy. It was a great afternoon and evening.

Oh, and I almost forgot. Maybe I will be discovered as an actor. Off course this is just a joke, however I’m really acting in a short movie. One of the Russian televisions contacted the hostel, that since they are shooting a little film about Kyrgyzstan, they would like to shoot a part of it in the hostel. I’ve been in this hostel for quite a long time now and get along very good with the workers here; they asked me if I could be interviewed by the television and participate in the movie. I said yes, no problem. They will try to show Kyrgyzstan through the eyes of a tourist and show what the tourists experience in the country and how they feel here. Mostly they were interested in how the prices compare here with the prices in other countries. So we were shooting part of the film in the hostel and then we went out to the city and continued there. They always told me what I need to do, so it wasn’t too difficult. The whole thing didn’t last longer than 2 hours. I was travelling with a taxi, bought food in a fast food place, I walked around and took photographs of the city and they interviewed me several times. The lady promised as the movie will be completed, she will send me the link where I can find it on the net, so I can download it. I plan to use part of this film in my own video, which I plan to prepare when I get home.

I think it will be good.