2015.08.24. Mongólia határ – Üüreg nuur tó

Alex és Rita reggel korán szerettek volna indulni, így 7-kor keltünk, mert a határ 8-kor nyitott. A határon viszonylag simán átjöttünk, bár az Orosz oldalon egy vámnyilatkozatot kerestek rajtam, amit ki kellett volna töltenem, amikor beléptem az országba, de mivel ilyet nem töltöttem ki, így nem tudtam mit odaadni. A hölgy rendes volt, adott egy üres nyomtatványt és azt kitöltve elfogadta. A határról továbbindulva először burkolatlan úton haladtunk, majd egy ragyogóan betonos út vezetett bennünket Ölgily-be. Ugyan mi nem oda akartunk menni, de valahogy nem vettük észre az erről az útról leágazó elvileg főútvonalat, Ulaangom felé. Így nem volt mit tenni, egy hegyi úton vágtunk át. Hát ez kimondottan fárasztó 200 Km volt. Iszonyatosan rázós, majd mély homokos, majd sziklás terepen kellett magunkat átküzdeni. Alexék gyorsabbak voltak. bár két személlyel motoroztak, mivel Alexnek ott volt Rita, aki menet közben videózott és fényképezett. Én viszont biztosan nem akartam hazamenni fényképek nélkül, úgyhogy mindig meg kellett állnom. Kesztyű le, fényképezőgép elő, majd indulás tovább. Egyszer azt figyeltem, hogy mit kellene fotózni, és beleszaladtam egy nagyobb és mély homokbuckába. Ez elég volt ahhoz, hogy a motort lefektessem, először Magyarország óta. Nem történt különösebb baj, mivel puha homokra estünk.

Hosszú és igazán motort és embert próbáló motorozás után megérkeztünk Hotgor faluba. A falu igazán kicsi és mivel a környéken nincs más, mint sziklák, nem is értettük, hogy az emberek itt miből élnek. Még az állatoknak sincs mit enniük és természetesen mezőgazdasági termesztéshez sem megfelelő sem a talaj, sem pedig az éghajlat. Ekkor már 5 óra körül járt az idő és többször mondtam Alkexéknek, hogy keressünk sátorhelyet az éjszakázáshoz. Először nem is értettem, hogy miért, de ők ezt mindig visszautasították és mindenképpen el akarták érni Ulaangom városát. Ulaangom innen még vagy 130 Km távolságra volt és kemény terepen. Mondtam, hogy szerintem nem jó ötlet ilyen terepen éjszaka motorozni, és ha beérnek Ulaangomba éjjel, még mindig szállást kell keresniük. Egyszer rákérdeztem, hogy mondják már meg, hogy mi a baj a sátrazással. Alex elmondta, hogy valahol elhagyták az egyik hálózsákot és az éjszaka itt meglehetősen hideg, így nem aludhatnak sátorba. Még motoroztunk vagy 1,5 órát és kezdett esteledni és Ulaangom még mindig vagy 90 Km-re volt. Mondtam, hogy én nem motorozok 90 Km-t éjszaka ezen a terepen (átlagsebesség 30-40 Km/h) úgyhogy fájóan, de búcsút vettünk egymástól. Én, amíg még mindig világos volt, sátorhelyet kerestem, majd letáboroztam. Próbáltam ügyelni arra, hogy nehogy valaki meglásson, és éjszaka vendégem legyen. Mivel a hely elég szeles, és besötétedett, így a vacsorától ismételten eltekintettem. Reggelit lehet, hogy itt, vagy majd Ulaangomban eszek valamit.

Rita és Alex

Délről Északra mindenen keresztül / Going through everything from South to North

A tóparton a sivatagban / By the lake side in the desert

Hotgor faluban / In the village of Hotgor

Mongol gyerekek zavarban vannak a fényképezőgéptől / Mongol kids feel uncomfortable because I had my camera in hand

Alex and Rita wanted to leave early, so we got up at 7, because the border opened at 8. It was relatively easy to cross the border, however on the Russian side a lady was looking for my Customs Declaration form. I said that I don’t have one. Nobody told me to fill it out at the entry point. She was really nice and gave me a blank one and accepted if I filled it out there.

As soon as we crossed the line, first we were riding on unpaved road, and then a perfect asphalt road took us to Ölgily. However we didn’t want to go there, but somehow we missed to turn off to Ulaangom. So we had no choice but to cut across and go through the mountain to reach the North road. This was an extremely tiring 200 Km ride. It was really bumpy, then deep send, then really rocky. Rocks were sometimes the size of a football. Alex was riding two up and they were faster than me, because Rita took photographs and videos on the way. I, always had to stop, take my gloves off, get the camera out from my tank bag, then put back everything and go. Once I was looking for the scenery and what to take photograph of and hit a really large sand pile. I dropped the bike the first time since I left Hungary. Nothing happened, because we fell into the soft sand.

It was long and testing both rider and the bike. We arrived to the village called Hotgor. The village was really small and we didn’t even understand how people can live here. There is nothing around but rocks. Even the animals can’t eat anything, because there is nothing here. I do not even mention for the people to grow some vegetables or something. At this time it was around 5 PM and I mentioned to Alex several times that we should start looking for a camp spot. For some reason they always denied it and wanted to reach the city of Ulaangom. Ulaangom was for about 130 Km hard off road. Even if we reach Ulaangom it will be late night and still not place to sleep. At first I didn’t understand the reason, therefore I asked Alex to tell me what the problem with camping here is. He told me that they lost one sleeping bag somewhere and the nights are cold here and they cannot sleep in tent. So we were still riding for 1,5 hour and it started getting dark. Ullangom was still about 90 Km away. I told them that I’m not planning to ride my bike off road at night on this road (the average speed was 30-40 Km/h), so we said our goodbyes. Until I could still see, started to look for a camp spot and pitched tent. I tried to hide, so nobody would see me, because I do not want to have guests at night. Since the place is pretty windy and it was completely dark, I skipped dinner again. Regarding breakfast, I will see, maybe I eat from the box, or eat something in Ulaangom.